Magyar Csillagászati Egyesület
MCSE Meteor csillagászati évkönyv Csillagászati jelenségnaptár Meteor folyóirat Csillagászati hírportál Magyar Csillagászati Egyesület
  Meteor csillagászati évkönyv Az évkönyv bemutatása, tartalomjegyzékek, szemelvények, megrendelés
Meteor csillagászati évkönyv
Évkönyv főlap
Évkönyv 2006

Meteor csillagászati évkönyv 2006

Helyesbítés

 A Csillagászati évkönyv 2006. évi kötetének 183. oldaláról a nyomdai előkészítés utolsó fázisában lemaradt Kun Mária: A galaktikus sötét felhők digitális atlasza című hírének első három sora. A hibáért elnézést kérünk az olvasóktól és a szerzőtől.
 A teljes hír HTML formátumban itt elolvasható. A hibás évkönyvoldal pedig PDF formátumban letölthető, és kinyomtatás után beragsztható a megfelelő helyre.

A galaktikus sötét felhők digitális atlasza

 A nagy látószögű csillagászati képeken a csillagok felületi sűrűségében feltűnő egyenetlenségeket láthatunk. A csillagközi por gyengíti a mögötte található csillagok fényét, ezért egy területen egy adott határmagnitúdónál fényesebb csillagok száma függ attól, hogy mennyi fényelnyelő por van a látóirányban. A Tejútrendszer korongjában a csillagok felületi eloszlásának fluktuációi azt jelzik, hogy a látóirányban fényelnyelő por van. Minél kevesebb csillagot látunk egy irányban, annál több a por. Csillagszámlálással tehát nem csak a csillagok eloszlását térképezhetjük fel, hanem a sötét csillagközi felhőkét is. A galaktikus sötét felhőkről az első és mindmáig legnépszerűbb katalógus 1962-ben jelent meg (B. T. Lynds: Catalog of Galactic Dark Nebulae. Astrophysical Journal Supplement Series, 1962, 4, 1.). B. T. Lynds a Palomar Égboltfelmérés eredeti üveg fotólemezein számlálta meg az egységnyi területekre jutó csillagokat, és a csillaghiányos területek méretét, a felhők fényelnyelő képességét többé-kevésbé szabad szemmel határozta meg.
 Az 1990-es években digitalizálták a Palomar Égboltfelmérés felvételeit. Az így létrejött Digitalizált Égboltfelmérés (Digitized Sky Survey) képei az interneten bárki számára elérhetők (Például: archive.eso.org/dss/dss). A K. Dobashi vezette japán kutatócsoport elhatározta, hogy a számítógépes feldolgozás lehetőségét kínáló Digitalizált Égboltfelmérés birtokában megismétlik Lynds vállalkozását, és elkészítik a galaktikus sötét felhők katalógusának új változatát. A csillagszámlálást, a felhők méretének, alakjának, fényelnyelő képességének meghatározását az elektronikus képeken jól definiált algoritmusok alapján végezték el. 2005-re el is készült a sötét felhők digitális atlasza, amelynek képei szintén elérhetők az interneten:
astro.u-gakugei.ac.jp/~tenmon/Atlas/index.html,
és így kényelmesen és egyszerűen használhatók a csillagközi anyag más módon készült térképeivel való összehasonlításra. A felhőkatalógus a Publications of the Astronomical Society of Japan különszámaként jelent meg.

extkep.jpg Részlet a digitális felhőatlaszból: a csillagközi por eloszlása a 60–160 fok galaktikus hosszúságok és ±20 fok szélességek között

 A 2MASS (Two Micron All Sky Survey) infravörös égboltfelmérés már egyenesen digitális formában, CCD-kamerákkal készült, és adatbázisa ugyancsak alkalmas a fényelnyelő anyag feltérképezésére. Mivel a 2MASS közeli infravörös hullámhosszain a csillagközi fényelnyelés gyengébb, mint a látható fényben, olyan különösen poros környékeken, mint pl. a galaktikus sík vagy a nagyobb csillagkeletkezési régiók sűrű felhőmagjai, ez az adatbázis nagyobb szögfelbontású térképezésre alkalmas, mint a Palomar-képek.

Astronomy and Astrophysics, 2005, 432.
Publications of the Astronomical Society of Japan, 2005, 57.

Kun Mária